26 Dis 2010

Mutiara Doa



Doa ketika ditimpa bencana

" Ya Allah, demi rahmat-Mu aku memohon, maka janganlah Engkau serahkan aku kepada diriku walaupun sekelip mata dan perelokkanlah urusanku keseluruhannya, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau."

" Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku tergolong daripada orang yang zalim."



Doa ketika dukacita dan sedih

" Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hamba-Mu, anak kepada hamba-Mu, anak kepada hamba perempuan-Mu, ubun-ubunku ditangan-Mu, terlaksana ke atasku hukuman-Mu dan adil kehakiman-Mu terhadapku, aku memohon kepada-Mu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diri-Mu atau Engkau turunkan di dalam kitab-Mu, atau Engkau mengajarnya kepada seseorang daripada makhluk-Mu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisi-Mu, jadikanlah al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku."



Doa memudahkan sebarang urusan

" Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali sesuatu yang Engkau permudahkan, Engkau menjadikan kedukaan itu mudah sekiranya Engkau kehendaki."



Doa memohon keampunan Allah

" Ya Allah, kami menzalimi diri kami sendiri dan sekiranya Engkau tidak mengampuni kami, nescaya masuklah kami ke dalam golongan mereka yang rugi." (Surah al-A'raf ayat 23).



Doa keluar rumah agar mendapat perlindungan Allah atas harta benda dan keluarga

" Dengan nama Allah (dalam keadaan) aku menyerah diri kepada Allah, tiada daya dan upaya (dalam segala urusan) melainkan dengan Allah jua."



Doa (selawat) mohon rezeki yang luas dan akhlak yang baik

" Ya Allah, semoga Engkau melimpahkan kesejahteraan ke atas penghulu kami Nabi Muhammad s.a.w yang dengannya dapat melapangkan rezeki bagi kami dan menjadikan baiknya akhlak kami dan curahkanlah kesejahteraan atas keluarga dan sahabatnya serta berikanlah keselamatan."


Tiada ulasan: