1 Mac 2011

Blogger Pandai Menulis Tapi Tak Pandai Bercakap




Semakin hari blogger kat Malaysia ni semakin bertambah dan pertambahan itu sudah semestinya meningkatkan lagi persaingan antara blogger. Persaingan yang macam mana? Persaingan dari segi penulisan dan kebersanan penulisan itu. Semua orang boleh menulis dan hanya segelintir sahaja penulis yang memiliki aura dan dapat menarik pembaca yang ramai setiap kali mengeluarkan entri.



Kata orang semakin ramai semakin mencabar kan? Memang sangat mencabar bila semakin ramai blogger yang lahir dan kelahiran blogger itu sebenarnya dapat memotivasikan diri semua blogger. Memotivasikan macam mana tu? Sebagai contoh, semakin ramai blogger dalam negara ini jadi blogger itu secara automatiknya cuba untuk memperbaiki mutu penulisan dan mencuba cara yang lebih baik lagi untuk menarik pembaca.



Ramai blogger yang tahu menulis kan? Tapi berapa ramai blogger yang pandai bercakap di khalayak umum atau di depan kamera? Sedikit je kan? Kemahiran bercakap ni sebenarnnya bukan mudah kerana hanya sebahagian sahaja yang ada kemahiran bercakap ni. Sebagai contoh terdekat untuk tahu seseorang blogger tu pandai bercakap atau tidak adalah dengan VLOG. VLOG dapat membuktikan bahawa seseorang itu pandai bercakap ataupun tidak. Tanpa VLOG dapat ke kita tahu blogger tu pandai bercakap atau tak? Fikir-fikirkanlah.....

16 ulasan:

noraim berkata...

sy tak berapa pndai menulis. hanya menulis apa yg terlintas di fikiran. huhu.

Ajie Mohd Tahir berkata...

err..tak tahu lah tu.tp rasanya tak ada mslh kalau tak biasa brckp pun.kkdg org buat blog pun sbb mmg dia jnis yg tak reti nk ekspresi diri mllui kata2.XD

MiSs F.A berkata...

setuju dgn 2 pendapat di atas :D

toyolkiut berkata...

jd nk suruh buktikan melalui vlog la ni ye..
kalau gagap skali pun tp klau dh comel lote, blambak la pula orang nk tengok kan..
haha!
bg TK menulis dan bercakap tu tak sama.. TK menulis bahasa standard, tp bercakap pior loghat terengganu..
klau TK buat vlog dlm loghat tu, ramai yg x paham pula..
kan? kan? kan?

Siti Fatimah Fuzz berkata...

cik siti ni, menulis pun tak pandai bercakap lagi la tak pandai...huhu

sicomot-comel berkata...

yup..
u're right..

SCC reti menulis je sbb SCC tahu SCC amatlah tak reti dan segan untuk mempamerkan diri kat satu dunia..
huhu..
kerana diri SCC ni hanya kerdil aje..

low profile..huk3

SaYraH WonDerLanD berkata...

Sarah malu la cakap depan kamera. Haahaahah so better menulis je kot..Saya pemalu

miz ana berkata...

selalu kne present dpn org.. setiap subjek ne wat presentation, bg xplaination 4 every new finding.. so,,asenye da xde stage fright da.. h0h0.. ksimpuln:ana tau mnulis dan bckp. mmg ske bckp sbnrnye.. bnyk mulut la.. haha.. <<xde niat nk puji dri sndiri~~ (--'')

AMMAR YASIR berkata...

@noraim takpe..belajar perlahan-lahan nanti boleh lah

AMMAR YASIR berkata...

@Ajie Mohd Tahir tapi kalau nak mintak kerja kena pandai bercakap

AMMAR YASIR berkata...

@MiSs F.A terima kasih

AMMAR YASIR berkata...

@toyolkiut buat lah vlog loghat terengganu..mesti lain dari yang lain

AMMAR YASIR berkata...

@Siti Fatimah Fuzz Takpe..belajar sampai pandai ek

AMMAR YASIR berkata...

@sicomot-comel ala...malu-malu lah pulak

AMMAR YASIR berkata...

@SaYraH WonDerLanD malu lah sangat..bhahahaha

AMMAR YASIR berkata...

@miz ana Ammar suka..hehehehe.. boleh mintak nombor telefon?kah kah kah