Blogger Pandai Menulis Tapi Tak Pandai Bercakap




Semakin hari blogger kat Malaysia ni semakin bertambah dan pertambahan itu sudah semestinya meningkatkan lagi persaingan antara blogger. Persaingan yang macam mana? Persaingan dari segi penulisan dan kebersanan penulisan itu. Semua orang boleh menulis dan hanya segelintir sahaja penulis yang memiliki aura dan dapat menarik pembaca yang ramai setiap kali mengeluarkan entri.



Kata orang semakin ramai semakin mencabar kan? Memang sangat mencabar bila semakin ramai blogger yang lahir dan kelahiran blogger itu sebenarnya dapat memotivasikan diri semua blogger. Memotivasikan macam mana tu? Sebagai contoh, semakin ramai blogger dalam negara ini jadi blogger itu secara automatiknya cuba untuk memperbaiki mutu penulisan dan mencuba cara yang lebih baik lagi untuk menarik pembaca.



Ramai blogger yang tahu menulis kan? Tapi berapa ramai blogger yang pandai bercakap di khalayak umum atau di depan kamera? Sedikit je kan? Kemahiran bercakap ni sebenarnnya bukan mudah kerana hanya sebahagian sahaja yang ada kemahiran bercakap ni. Sebagai contoh terdekat untuk tahu seseorang blogger tu pandai bercakap atau tidak adalah dengan VLOG. VLOG dapat membuktikan bahawa seseorang itu pandai bercakap ataupun tidak. Tanpa VLOG dapat ke kita tahu blogger tu pandai bercakap atau tak? Fikir-fikirkanlah.....

{ 16 comments.. read them below or add one }

noraim noraim 1 Mac 2011 5:45 PTG
sy tak berapa pndai menulis. hanya menulis apa yg terlintas di fikiran. huhu.
Ajie Mohd Tahir Ajie Mohd Tahir 1 Mac 2011 5:52 PTG
err..tak tahu lah tu.tp rasanya tak ada mslh kalau tak biasa brckp pun.kkdg org buat blog pun sbb mmg dia jnis yg tak reti nk ekspresi diri mllui kata2.XD
MiSs F.A MiSs F.A 1 Mac 2011 6:10 PTG
setuju dgn 2 pendapat di atas :D
toyolkiut toyolkiut 1 Mac 2011 7:43 PTG
jd nk suruh buktikan melalui vlog la ni ye..
kalau gagap skali pun tp klau dh comel lote, blambak la pula orang nk tengok kan..
haha!
bg TK menulis dan bercakap tu tak sama.. TK menulis bahasa standard, tp bercakap pior loghat terengganu..
klau TK buat vlog dlm loghat tu, ramai yg x paham pula..
kan? kan? kan?
Siti Fatimah Fuzz Siti Fatimah Fuzz 1 Mac 2011 8:11 PTG
cik siti ni, menulis pun tak pandai bercakap lagi la tak pandai...huhu
sicomot-comel sicomot-comel 1 Mac 2011 8:16 PTG
yup..
u're right..

SCC reti menulis je sbb SCC tahu SCC amatlah tak reti dan segan untuk mempamerkan diri kat satu dunia..
huhu..
kerana diri SCC ni hanya kerdil aje..

low profile..huk3
SaYraH WonDerLanD SaYraH WonDerLanD 2 Mac 2011 10:43 PG
Sarah malu la cakap depan kamera. Haahaahah so better menulis je kot..Saya pemalu
miz ana miz ana 4 Mac 2011 10:53 PG
selalu kne present dpn org.. setiap subjek ne wat presentation, bg xplaination 4 every new finding.. so,,asenye da xde stage fright da.. h0h0.. ksimpuln:ana tau mnulis dan bckp. mmg ske bckp sbnrnye.. bnyk mulut la.. haha.. <<xde niat nk puji dri sndiri~~ (--'')
AMMAR YASIR AMMAR YASIR 4 Mac 2011 12:28 PTG
@noraim takpe..belajar perlahan-lahan nanti boleh lah
AMMAR YASIR AMMAR YASIR 4 Mac 2011 12:29 PTG
@Ajie Mohd Tahir tapi kalau nak mintak kerja kena pandai bercakap
AMMAR YASIR AMMAR YASIR 4 Mac 2011 12:30 PTG
@toyolkiut buat lah vlog loghat terengganu..mesti lain dari yang lain
AMMAR YASIR AMMAR YASIR 4 Mac 2011 12:32 PTG
@miz ana Ammar suka..hehehehe.. boleh mintak nombor telefon?kah kah kah