CARA UNTUK MENGETAHUI TANDA-TANDA AWAL KEHAMILAN

mengandung

Saat kehamilan adalah saat yang paling dinanti-nantikan dalam sebuah rumah tangga bahagia. Seorang isteri sangat gembira apabila dia dapat mengetahui dirinya sudah “berbadan dua” kerana itulah yang diinginkan dalam sebuah rumah tangga bahagia. Mempunyai anak kandung sendiri adalah keinginan yang tidak dapat dipisahkan dari pasangan suami sendiri kerana anak merupakan penyeri kepada kehidupan berkeluarga.

Namun, ramai wanita yang masih lagi bingung mengenai status dirinya. Adakah dia telah mengandung atau tidak? Berikut adalah tanda-tanda awal kehamilan:

1. Terasa mual
- Tanda-tanda ini kebiasaannya terjadi pada semua wanita hamil. Ini berlaku kerana adanya peningkatan hormon secara tiba-tiba pada aliran darah. Gejala mual ini biasanya terjadi selama enam minggu saat anda disahkan hamil.

2. Kekerapan membuang air kecil
- Tidur anda terganggu akibat kekerapan membuang air kecil, mungkin itu adalah tanda anda sudah hamil. Keadaan ini berlaku kerana tubuh anda menghasilkan cairan tambahan untuk janin anda. Walaupun kekerapan buang air kecil berlaku anda dilarang menahannya kerana boleh menjejaskan kesihatan diri anda.

3. Terasa Kram
- Gejala ini berlaku kerana rahim akan membesar dan dan merenggang untuk menyiapkan tempat bagi bayi anda.

4. Mengidam
- Sudah tidak asing lagi jika wanita hamil dikaitkan dengan mengidam pelbagai makanan yang pelik-pelik dan susah untuk mendapatkannya. Kebiasaannya wanita mengidam buah-buahan yang masam dan asam-asam.

5. Moody
- Sering marah-marah pada suami dan mengalami perubahan tingkah laku. Hal ini disebabkan dari kemunculan hormon-hormon baru di dalam tubuh anda. Perubahan yang drastik daripada tidak pernah marah kepada pemarah akan berlaku saat kehamilan.

6. Bau badan
Mungkin tanda ini jarang ditemui pada wanita hamil. Namun jika memang muncul bau badan, maka adanya peningkatan hormon yang berlebih sehingga menyebabkan kelenjar keringat meningkat.

7. Pengsan
- Gejala ini berlaku kerana kekurangan gula dalam badan. Anda dinasihatkan menjaga pemakanan bagi mengelakkan berlakunya simpton ini. Makan yang cukup dapat mengelakkan berlakunya pengsan.

8. Sakit punggung
Sakit punggung yang dirasakan saat hamil disebabkan beberapa ligamen di punggung anda sudah tidak ada. Sakit ini akan terus dirasai saat berat badan anda bertambah dan selama masa kehamilan.

9. Rasa lelah yang berlebihan
- Rasa lelah yang berlebih akan membuat anda cepat tertidur. Hal ini disebabkan dari perubahan hormon dan juga akibat dari kinerja organ-organ vital untuk membantu perkembangan dan pertumbuhan janin. Biasanya rasa lelah ini hanya pada trimester pertama dan akan hilang saat memasuki trimester kedua.

10. Sembelit
- Sembelit ini terjadi akibat peningkatan hormon progesterone. Hormon ini selain mengendurkan otot-otot rahim, juga berdampak pada mengendurnya otot dinding usus sehingga menyebabkan sembelit atau susah buang air besar. Namun kebaikan dari keadaan ini adalah memungkinkan peyerapan nutrisi yang lebih baik saat hamil.

{ 8 comments.. read them below or add one }

Lelord Lelord 28 Julai 2011 1:18 PTG
hhehehe yup itu antaranya...tp ada gak wanita hamil yg ada tanda2 lain contoh cam suhu badan meningkat,perubahan pada payu dara
Elih Japahar Elih Japahar 28 Julai 2011 1:31 PTG
Info bagus ni..nanti kasi tau bini hahaha
Tanpa NamaTanpa Nama 28 Julai 2011 1:38 PTG
mcm dah lari je niat dan niche blogging ko ni...tetiba jadi blog sakit puan plak..
azam azam 28 Julai 2011 2:13 PTG
dah biasa dah ni........hehehe
Munna Munna 29 Julai 2011 11:13 PG
naik pening kepala baca ni semua...hihi
Tanpa NamaTanpa Nama 20 Oktober 2011 3:19 PTG
banyak tanda2 kehamilan ni... antaranya: -- perubahan payudara
- sakit pinggang
- kurang selesa di perut
- pening
-tak selesa tidur dengan suami (xsemua org terjadi)
- makan makanan yang sebelum ni xmakan...

mcm2 lagilah...lain org lain tanda yang jadi...apa2 pun...kalau ada antara tanda semua ni...kemungkinan anda hamil...
Tanpa NamaTanpa Nama 2 November 2011 11:48 PTG
nk tanya,,,kalo hidung lbh kembang or klhtn sembab pon tanda2 prgnt ker??pelik coz ade org tgur die ckp hdg nmpk kmbg,,mcm org prgnt....ade sape2 taw??
suster fyza suster fyza 16 November 2011 2:21 PG
hurm..xpernah baca pula psl hidung ni. mngkin mereka brckp refer dengan org dulu2 kot yang main serkap jarang je.