26 Jan 2012

APABILA UNTA BERGUSTI

GUSTI UNTA
Setahu Ammar gusti biasanya manusia je ada kan? Sebelum ni Ammar tak dengar lagi gusti unta ke gusti lembu ke. Kalau ada pun sabung ayam kan? Tapi sabung ayam tu orang panggil gusti ayam ke? Hehehehe… Jahat betul lah manusia ni pergi seksa binatang tu sampai cedera dan ada yang sampai mati lepas bertarung. Zalim betul!!!!

Kali ni bukan Ammar nak bercerita pasal sabung ayam tapi pasal gusti unta. Sebenarnya gusti unta ni ada di Turki bukannya Malaysia. Malaysia? Ada ke unta dekat Malaysia ni? Festival gusti unta akan berlangsung setiap minggu pada bulan Januari di Selcuk, Turki. Festival gusti unta sebenarnya telah diamalkan oleh masyarakat etnik Turkic sejak 25000 tahun lalu.

UNTAS_01

Tiada ulasan: