Lelaki India Berwajah Gajah Enggan Melakukan Pembedahan Plastik

Seorang lelaki berwajah gajah di India menolak tawaran untuk melakukan pembedahan plastik bagi merawat mukanya



Seorang lelaki di India yang digelar ' lelaki gajah' menolak tawaran untuk melakukan pembedahan plastik bagi merawat mukanya itu. Mannan Mondal 50, atau dikenali sebagai 'lelaki gajah mahu menyimpan wajahnya itu kerana kerana mahu terus mengemis demi mengumpul belanja untuk perkahwinan anak perempuannya. Katanya persiapan untuk perkahwinan anak perempuannya, Rasheeda, 20, lebih utama. Lelaki ini menganggap wajahnya sebagai punca rezekinya untuk mengemis. Dia disisihkan kerana penampilannya dan diharamkan daripada bersekolah menyebabkan dia tiada pilihan selain mengemis.

Manna yang menghidap neurofibromatosis, sejenis penyakit yang berisiko menyebabkan ketumbuhan, berkata - "Saya perlu membeli pelbagai barangan seperti katil, kabinet, cincin, jam dan sebagainya.

Hasil mengemis yang saya dapat tidak cukup untuk menyara keluarga, tetapi saya tiada cara lain untuk membantu anak saya.Saya tiada pilihan lain dan perlu mengutamakan nafkah untuk keluarga saya,” katanya.

Disebabkan penyakitnya itu, dia kehilangan sebelah mata, sebelah telinga dan kebanyakan giginya.

Bulan lalu, pengarah Pembedahan Plastik Pusat Penyelidikan Fortis Memorial di Gurgaon Dr Ajay Kashyap membuat pemeriksaan menyeluruh ke atas Mannan. “Ketumbuhan dialami tidak berbahaya dan bukan kanser, tetapi tulang sebelah bahagian mukanya tidak membesar dengan betul menyebabkan ketumbuhan itu jatuh. “Untuk ‘membaiki’ mukanya kami perlu membuang sebanyak mungkin ketumbuhan itu dan membina semula bahagian mukanya yang hilang. Tetapi,tidak bermakna dia normal 100 peratus, sekadar memberikan rupa normal,” katanya.

~Sumber-


0 comment... add one now